Här kommer 3 tips för att behålla dina placeringar i sökmotorerna
När du äntligen fått upp din hemsida i toppen på sökmotorerna genom bra sökmotoroptimering (SEO) gäller det att behålla dina placeringar i sökmotorerna.
Du har säkert jobbat hårt för att följa bästa praxis och du förtjänar dina höga placeringar för din webbplats i SERPen. Efter veckor & månader av innehållsskapande, kundanpassningar och länkbygge, har du äntligen nått en eftertraktad plats i rankingen. Tyvärr är ditt hårda arbete inte över.
För att förstå varför, tänk på svårigheten att upprätthålla din ideala kroppsvikt. Att rasa några kilon kan vara den första utmaningen, men att hålla vikten är ofta en ännu större kamp. På samma sätt kan den höga placeringen i det naturliga sökresultatet bli ännu mer av en utmaning än att få dem dit.
De här 3 tipsen kan hjälpa dig att behålla den ranking du har arbetat så hårt för:
- Fortsätt jobba med SEO enligt bästa praxis.
Anfall är bästa försvar, så se till att fortsätta att följa samma SEO praxis. Oavsett vilken ranking du har lyckats uppnå, fortsätt med länk byggnad, innehåll, kampanjer skapande och säljfokuserade aktiviteter för att behålla din SERP stående.Lutar du dig tillbaka är det troligt att dina konkurrenter inte gör det. Då är din ranking förmodligen förlorad inom några månader. - Utöka din närvaro i SERPen genom att försöka ta fler positioner.
Om du har sett vilka positiva affärsmässiga resultat du kan få genom bra positioner på ett visst sökord, föreställ dig då vilken effekt det skulle ge om du tog fler positioner på samma sida!Det är möjligt att ha flera positioner sökresultat genom att använda ett antal olika taktiker:Om din webbplats blir berättigad till Google Sitelinkskommer du få mellan fyra och sex länkarna under din primära i sökresultatet, som pekar på en undersida. Hittills är Google Sitelinks automatiserat. Du kommer bara att vara berättigad till sitelinks när du har tillräckligt med ’Trust’ från Google och din sida är tillräckligt relevant för sökfrasen. Ingen vet idag exakt vilka kriterier som krävs för att få fördelen med Google Sitelinks.Kan du optimera flera sidor för samma sökord, ökar chansen för att fler sidor positionerar sig högt i samma resultat. Detta passar givetvis inte alla. Överväg fördelen med att fånga fler positioner på ett sökord jämfört med placering på olika.Du kan försöka att få placeringar på andra sidor du tar hand om för att på det sättet fånga in fler besökare på viktiga sökord. Som ett exempel, om ditt företag använder YouTube-videor som en del av dina er digitala närvaro, kan du bygga länknätverk kring dessa för att ta placeringar i SERPen tillsammans med din hemsida.Även om teknikerna kräver en del jobb kan avkastningen på att ta fler positioner på viktiga sökord skapa ett affärsvärde även om det gäller 1 sökfras.
- Arbeta proaktivt mot negativ SEO.
Arbetar du med SEO måste du också vara medvetna om riskerna för negativ SEO mot din sida. Negativ SEO kan på ett enkelt sätt förklaras där avsiktliga attacker där SEO-tekniker som med stor sannolikhet leder till straff i sökmotorerna. Till exempel spamlänkar, ”10.000 länkar för $10-paket” som går att köpa. Vill någon bemöda sig att köpa ett sådant länkpaket och peka dem mot din sajt kan det betyda straff och förlorad ranking.Tyvärr finns det inget bombsäkert sätt att hindra en konkurrent från att göra en negativ SEO attack mot din webbplats. Vad du kan göra är övervaka ditt länknätverk för att hålla koll på länkar som du själ inte skapat och som håller låg kvalitet. Om du ser sådana länkar finns det flera åtgärder du kan vidta och försöka ta bort de länkarna. Även om det är svårt ökar dina chanser till att inte straffas eller att få beslutet om straffet omprövat hos sökmotorerna.