Punkter för att hitta lösningar!
I det här inlägget vill jag på ett enkelt och överskådligt sätt i punktform presentera hur man enkelt kan hitta lösningar på webb relaterade problem.
1. Definiera problemet
Ofta behöver man hitta lösningar utifrån ett specifikt problem eller en kombination av problem. Det kan vara en nedgång i konvertering, minskad försäljning, för hög bounce-rate, för lite trafik eller fel trafik. När problemet eller problemen har identifierats och förankrats gäller det att ta fram en process för att hitta lösningar för att kunna genomföra tester.
2. Vad är målet och hur definieras de?
Givetvis bör kortsiktiga mål rimma bra med långsiktiga mål. Spika det långsiktiga målet och dela upp det i delmål för att enklare kunna följa upp och mäta längs vägen.
Hur ska målen mätas?
Vilka mål räknas som lyckosamma?
Sätt upp specifika, mätbara, uppnåbara och relevanta mål och ge det tid!
3. Ta fram idéer genom att ’brainstorma’
Det finns ett antal sätt att brainstorma fram idéer på lösningar, använda dator, sätt en tidsgräns, använd en whiteboard. Tanken är att försöka komma med så många olika idéer som möjligt för att lösa problemet som har identifierats.
Brainstorma gärna i flera grupper. Träffas tidigt på dagen, sätt en tid, utse någon till koordinator, välj en annan plats än du brukar sitta på, någon annan får i uppgift att anteckninga, uppmuntra en öppen positiv atmosfär – inga idéer är dåliga! Prioritera efteråt.
4. Skapa ett utkast eller summering av de bästa idéerna
Att summera idéerna kan vara svårt. Ta hänsyn till budgeten eller tidsramen för projektet. Den viktigaste är att få fram relevanta idéer som ger hänsyn till förutsättningarna som ni kan utgå ifrån.
Kom ihåg, det finns ingen ’one-size-fits-all’- lösning. Var kritiska till idéerna och var beredd att överge vissa delar för att få en så specifik summering som möjligt, en för spretig summering kommer inte lösa problemet. Hänvisar summeringen till webbplatsens syfte och strategi?
5. Få accept
Presentera en övertygande summering och se till att få accept från uppdragsgivaren.
Uppfyller den de avsedda målen?
Erbjuder summeringen en lösning på den identifierade problemet?
Har den användarnas behov i åtanke?
6. Genomföra dina idéer
Bryt din idé ner i mer hanterbara uppgifter och delegera uppgifterna till de inblandade. Om det behövs kan en projektledare hålla i trådarna om arbetet är omfattande. Se till att uppgifterna färdigställs inom satt tidsram, schemalägg avstämningsmöten för att övervaka och stämma av leveransen. Räkna även in tid för kodning etc.
7. Utvärdera
Ange gärna en specifik tid för att mäta resultat mot mål och fundera över hur det skulle kunna förbättras i framtiden. Ställ in riktmärken och börja samla in uppgifter. Analysera, förfina, uppdatera idéer och kom med nya. Kasta bort element bara för att det inte fungerade just nu.