Eftersom det finns tusentals webbplatser med artiklar och information om online marknadsföring kommer jag inte försöka förklara online marknadsföring i allmänhet igen, istället vill jag förklara mer specifikt om online marketing i Spanien. Om du vill läsa om online marknadsföring på engelska kan du läsa om vad vi erbjuder här; online marketing Spain, eller så söker du i Google på relaterade sökord, tex. ’online marketing Spain’.
Online marknadsföring Spainen: Vad är annorlunda?
En av de stora skillnaderna är att de första av alla sökresultaten i exempelvis Google är annorlunda än t.ex Sverige. I Spanien är det vanligt att webbplatser med kataloger och guider (motsvarande gulasidorna) hamnar överst. I Sverige är vi ju vana att de första träffarna oftast är säljande bolag av relaterade produkter eller tjänster till sökfrasen. I Spanien är ’vanliga’ webbsidor ofta dåligt optimerade, inte så användarvänliga där det är svårt att hitta kontakt, bra information, navigering etc. Situationen är omvänd i verklighetens Spanien. Vad är det då som orsakar den här situationen?
En uppenbar detalj är att Internet inte i lika hög utsträckning har trängt in hushållen på samma sätt som i Sverige. Det är först på senare år som Internet börjat sprida ut sig ordentligt. Det är många förklaringar till den långsamma utvecklingen och resultaten i sökmotorerna är givetvis kopplade till internetmognaden.
Kulturella skillnader
Det soliga klimatet som finns i Spanien gör att människor i större utsträckning vistas utomhus under året. Detta har en stor inverkan på den spanska kulturen. Troligtvis är det också därför som det inte säljs lika mycket på nätet som i Sverige. Här föredrar folk att gå till en lokal butik än att lägga varorna i en webbutik. Dessutom finns det rädsla och en viss osäkerhet (orsakad av negativa media, särskilt på TV) om att ge kreditkortsuppgifter via nätet. Webbutiker fungerar bäst när de har en offline punkt som går att besöka eller ringa till, detta skapar ju en större känsla av trygghet. Det är ofta lättare för folk att ge ut sina kreditkortsuppgifter via telefon än via Internet, inte den mest realistiska ekvationen.
Sökmotoroptimering
Ett exempel är att om du t.ex. söker du på finansiella revisorer i Spanien presenteras ofta webbplatser om utbildning eller andra tjänster relaterade till sökfrågan. Eftersom försäljningen online inte är på samma nivå som i Sverige, blir investeringarna på sökmotoroptimering också lägre. Dock finns det ju mycket att tjäna på att investera i sökmotoroptimering även i Spanien eftersom irrelevanta resultat presenteras, plus att potentialen är ca 6 gånger större i än i Sverige. Att använda sökmotorer i Spanien är inte lika lätt som i länder där det utvecklas ytterligare.
När kommer det lossna för Spanien?
Nyckelordet i Spanien är tid! För eller senare kommer skillnaderna suddas ut. Ni känner säkert till det klassiska spanska uttrycket ”mañana, mañana”, den här gången kommer det att visat sig vara sant.
I Madrid och Barcelona är internet användandet och handlandet via nätet redan på gång, där är även infrastrukturen väl utbyggd i jämförelse med övriga landet. På Costa del Sol och Balearerna med Mallorca och Ibiza kommer snart. Det är iallafall vad jag vill!
Läs mer om Online marketing in Spain.