3 tips på att försöka rensa ditt länknätverk efter Pingvinen.
Var det något som Google gjorde klart med Pingvin-uppdateringen, så är det bara är kvalitetslänkar som räknas numera. Det finns verktyg för att upptäcka och anmäla länkar som skapats för att manipulera sökresultatet.
Om du har sett en nedgång i sökresultatet efter Pingvin-uppdateringen eller om du vill försöka skydda din hemsida mot framtida problem kommer här 3 tips för att ta bort länkarna för att undvika bestraffning.
- Identifiera dåliga länkar in din länkprofil.
Sökmotorerna försöker värdera länkarna som ”redaktionella röster” – det vill säga de vill värdera en länk till din hemsida som en röst på att innehållet är värdefullt. I ett perfekt resultat skulle hemsidan högst upp i sökmotorerna ha flest länkar från de bästa sidorna.Tyvärr existerar inte det perfekta sökresultatet. Idag manipuleras värdet av länkar genom att noggrant bygga ett nätverk med länkar som sökmotorn uppfattar som trovärdigt. För varje uppdatering blir sökmotorerna bättre på att avslöja dåliga länknätverk och Pingvin-uppdateringen är ett steg i rätt riktning.Med tanke på detta måste du försöka identifiera länkar som är irrelevanta eller är dåliga på andra sätt för att undvika bestraffning. Skapa dig en bild av länkarna till din sida genom vertyg som t.ex. Majestic SEO eller Open Site Explorer.
Exportera länkarna till Excel för att identifiera länkar som uppfyller något av följande:- Finns på en webbplats som använder ett annat språk än din egen
- Länk finns på en ”vuxen-sida”.
- Finns på en webbplats som inte tillför något för sina besökare, t.ex sidor som oftast enbart är till för att skapa länkar.
- Sidor som inte finns eller innehåller skadlig kod
Tänk även på att ankartexten bör vara mixad så att inte för många länkar innehåller sökoptimerade ankartexter, speciellt om länkarna kommer från ”low-trust”-sidor.
- Välj ut de länkar som skall tas bort
Även om du hittar länkar som uppfyller någon av kriterierna ovan behöver det inte vara någon fara, länkar med låg kvalitet behöver inte vara dåligt. Om länken inte längre finns eller om länken är en ”no-follow” behöver du inte bry dig om att ta bort den.För att bestämma vilka länkar som skall tas bort, gör så här:- Klicka på länkarna. Om de inte längre är aktiva eller du hamnar på en 404, behöver du inte göra något åt den.
- Kommer du till en aktiv sida, höger klicka på sidan och öppna källkoden. Ser du taggen <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”> i <head> delen behöver du inte heller göra något. Sökmotorerna kommer inte följa länkarna.
- Om du inte ser taggen i <head> får du hitta din länk i koden som pekar mot din sida. Om taggen <REL=”NOFOLLOW”> har bifogats med din länk, behöver du inte ta bort den.
I nästa alla andra fall är länkarna aktiva och sökmotorerna relaterar dem till din sida.
- Kontakta webbplatsägaren för att ta bort eller ändra länken.
Försök hitta kontaktinformation till webbplatsägaren på sidan. Hittar du inte kontaktuppgifter där kan du använda dig av ett DNS-lookup verktyg. Via DNS-lookup kan du få e-post till den som registrerade domänen.När du kontaktar ägaren, begär då:- Ta bort länken
- Ändra ankartexten till något annat
- Lägga till ”no-follow”
Tyvärr kommer inte alla svara på din begäran. Men om du dokumenterar att du försökt har du bättre förutsättningar för att lyckas upphäva straffet genom att följa sökmotorernas rutiner för omprövning.
Ett annat alternativ är att om du köpt en länk-tjänst, för att skapa länkar till din sida, kan du försöka kontakta dem igen och be dem ändra eller ta bort länkarna.
Lär dig mer om SEO och länknätverk genom att läsa mer här.